Tuesday, February 23, 2010

Zamanda dergi yolculuğu...

Oldum olası okumayı sevmişimdir. Bu okuma merakım sadece kitaplarla sınırlı değildir. Çocukken yatağıma uzanıp elimde "kim kimdir, ne nedir" ansiklopedi serilerini hatmetmişliğim vardır. Gazeteler, dergiler, karikatür dergileri benim için hep önemli olmuştur.

Dergiler dedik de... Çocukluğumda Milliyet Çocuktan başka dergi var mıdı hatırlayamıyorum. Bir de hani Heidi vardı çizgifilm... (heidi... hayyyyyyyyyyydiii... deine welt sind die bergeeeheidiii haydiiii.... komm nach haus', find dein glück, komm zu uns wieder zurüüüüüück...) onun dergisi çıkardı haftada bir. Çok güzel parlak kağıtlara rengarenk basılan bu dergiyi ezberleyene kadar elimden düşürmezdim... Şimdiki çocuklar ne kadar şanslı olduklarını biliyorlar mı acaba???? Onca dergi, kitap, çizgi roman varken bilgisayarı bir an bırakıp okumayı akıl etmedikleri için ileride pişmanlık duyacaklar mı? Neyse konumuzu bozmayalım:)

Sonra büyüyüp (daha doğrusu büyüdüğümü zannedip) gençlik dergilerine yöneldim. Hey en eskilerden bilirsiniz... Bir de "Onyedi" dergisi vardı. Benim de bir akrabam orada yazı yazıyordu. O sıralar 13-14 yaşlarında olmalıyım... Çok sevmiştim. Hey dergisine göre daha soft, daha basit, daha yüzeysel ve müzk anlamında daha zayıf bir dergi de olsa o yoklukta mutlu ediyordu biz zavallı gençleri... Düşünün! 80 li yıllar! Müzik adına TV de bir bozukluk olsa da arada Boni Taylor girse diye dua ettiğimiz seneler! Kaset doldurttuğumuz, karışık listeyi heyecanla kasedi iyi kötü dolduran arkadaşlarımıza hazırladığımız o yokluk günleri:))

Dergilerden çıkan posterleri acaba hangimiz duvarlara veya dolaplara iliştirmedi? Hangimiz bu yüzden annelerimizden azar işitmedi? Hangimiz dergilerde hayran olduğumuz tipleri kesip o sıradan defterlerden (yokluk günlerindeyiz tabi sıradan defterler olacak) oluşturduğumuz günlüklere yapıştırmadı? Hangimiz sevdiğimizi şarkıların sözlerini dergilerden yakalayıp ezberlemedi? hem de dersleri ezberlemediğimiz kadar... Hangimiz Hey dergisinin liste başı şarkısına göz atmadı?

O gnleri anımsıyorum da... Ne mutlu ve huzurlu günlerdi aslında... Şimdiki gençlerin alışık olduğu ve adeta hayatlarının olmazsa olmaz alışkanlıklarının yüzde birinin bile geçerli olmadığı o günlerde dergile biz genççiklerin sıkıcı hayatlarına biraz olsun renk getirmiyor muydu?

Derken üniversiteye başladım... Biraz entellektüelleşme heveslerim vardır ve dergiden ziyade kitap okumaya ve 90 yılların o sıkıcı sanat filmlerine gitmeye başladım. Fakat yeni bir alışkanlığım da başlamamış değildi ki bu belki biraz erken bir döneme, lise yıllarıma denk gelir: Kadın dergileri... Kadınca vardı hatırlar mısınız? Hani şu onyedi dergisinde yazan akrabam bu sefer o derginin kurucu yazarlarından oluvermişti. Yepyeni bir kavramla tanışmıştım: Feminizm... Mor iğneli yıllardı:) Tacize karşı batırılmak üzere ceket yakalarında bekleyen çuvaldızların dönemi:) Duygu Asena ve grubunun etkisi altında kalmadım desem yeri olur. Ama liberaldim yani asla bakımsız paçoz bir feminist olamazdım...

Kadınca dergisi cinsel anlamda da o günlere göre radkaldi ve bekaret, hamilelik, cinsellik konularında engin bilgiler sağlıyordu. Annelerimizin cinsel anlamda daha kapalı oldukları düşünülürse bizim için bu bilgiler önemliydi... Ne kadar doğruydu tartışılır ama o dergilerden keyif alıyordum... evet...

Şimdi bakıyorum da ne kadar çok kadın dergisi var... Her ay bir tane alırım ama hangi dergi olduğu değişir... Bazen Cosmopolitan, bazen Elle, bazen Instyle... Kuaföre oturduğumuzda hepimiz göz atmayı severiz ayrıca unutmayın.

Bu yeni modern günümüz kadınına yönelik dergilerde gıcık olduğum birşey var... Çok elit bir kesime sesleniyor gibiler... İçlerine bakın lütfen... Sundukları kıyafetler, ayakkabılar, çantalar saatler... 1500 Euroluk ayakkabıları, 15.00 USD lik saatleri, 1000 tl nin altında olmayan kıyafetleri kaç kadın alabilir? adece A+ grup mu okuyor bu dergileri anlamıyorum? Şahsen ben bir ayakkabıya 500 Euro filan vermem arkadaş! Veremem daha doğrusu... Haaa bazen ekonomik alternatif sayfaları oluyor sağılsun... 1000 tl ye gmömlek, 60 tl ye aksesuar bulabiliyorsunuz:)))

Neyse... dergi maceram böyle işte. Nostalji de yapmış olduk:))

Renkli günler

18 Comments:

Blogger ikizlerimbenim said...

Merhaba Renkler,

yeniden sesini duymak ne güzel! dergilerle geçem-n yaş maceralarımızı çok güzel tasvir etmişsin, blue jean dergisini hatırlıyorum her ay sabırsızca beklediğim, Duygu Asena sayesinde bedenimizi keşfettik neredeyse, mesela 'klitoris'i ben onun dergilerinden öğrenmiştim..çocuklarımız galiba bu zevki tadamayacak, ortalıkta da o tadlarda dergi yok gibi, dergide yazılanlar hep aynı: 10 günde 3 kilo, yatakta zafer nasıl kazanılır? 1000 tl ye tatil veya alışveriş seçenekleri; tabi bu sayfalara ulaşmak için milyon tane reklam dolu sayfaları elemen gerekecek :) sevgiler!!

11:35 AM

 
Blogger renkler said...

selam ikizlerin annesi:)

haklısın bir de bluejean dergisi vardı. bak ben onu unutmuşum:)

bizim çocuklar şanslı mı şanssız mı bilemem ama ben o zamanlar çok mutluydum. Şimdi hiçbirşeyden mutlu olamayan çocuklarımıza bakıyorum da... sanırım o günler daha güzeldi:)

1:44 PM

 
Blogger böğürtlengözün annesi said...

Eskilere gitttiiik, geldik, eline sağlık arkadaşım.
Yalnız aklıma duvara poster yapıştırma deyince ne geldi, ablamla sevdiğimiz yakışıklı bir sanatçı abimizin posterini asmıştık. Sen git benim akıllı yeğenim adamın yanaklarını dudaklarını boya annemin ruju ile :))

11:24 PM

 
Blogger renkler said...

Ahahahaha. ilahi böğürtlen gözün annesi:) o yıllarda bu konuda ne kadar hassas ve ciddi olduğumuzu hatırlıyorum. epey bozulmuş olmalısın. Ben en sevdiğim tipin yüz resmini boyuma göre ideal bir hizaya astığımı anımıyorum. arada gider onu öperdim. yaa ne deliymişiz!

1:11 AM

 
Blogger Lighter-N said...

Merhaba Renkler hoşgeldin, iyi ki geldin:)))

4:20 AM

 
Blogger Girls On Blog said...

Bana da nostalji yaptirdin:)
Duygu Asena nur içinde yatsin bizim kuşak kadınları ondan çokşey öğrendi bence:)

10:09 AM

 
Blogger Tijen said...

Hoşgeldiiiiin!

3:35 AM

 
Blogger renkler said...

Lighter hoşbulduk canım. zayıflamaya çalışıyorum işte ben de:)

7:14 AM

 
Blogger renkler said...

Lighter hoşbulduk canım. zayıflamaya çalışıyorum işte ben de:)

7:14 AM

 
Blogger renkler said...

Girls on blog... Duygu Asenanın kitaplarını da severdim ben:)

tijenciğim hoşbuldum canım

7:16 AM

 
Blogger ikizlerimbenim said...

Renkler, nerelerdesin? Umarım herşey yolundadir

8:35 PM

 
Blogger nimetin.blogspot.com said...

benim zamanimda da hey girl ve blue jean vardi. hatta blue jean de mektup arkadasimin ropörtaji vardı. arka sayfalarında mektuplasmak isteyenler olurdu hani secerdik icinden. hey gidi:))) eskiden chat mi vardi:))))

nimet

1:05 PM

 
Blogger renkler said...

ikizlercim buradayım canım. öğleden sonra bir yazı düşünüyorum... aslında çok konu var kafamda ama... mesela yetenek sizsinize taktım...

2:04 AM

 
Blogger renkler said...

nimetçim eskiden mektup yazardık. inanması güç şimdi:) ingilizcem gelişsin diye annemin Amerikalı arkadaşlarının çocukları ile az yazışmadım. hey gidddiiiii günler heyyyy:)

2:05 AM

 
Blogger Miskokulu Lezzetler said...

Siz bende biraz daha yaşça küçüksünüz anladığm kadarı ile .Çocukluğumda Doğan Kardeş dergileri vardı.Bayılırdım onlardaki renkli çizgi romanları okumaya.gerçektende şimdi çocuklarımız şanslımı acaba sadece reklam kokan çocuk dergilerini buluyorlar Winx, Barbie gibi ve kendilerini onlara benzetmeye çalışıyorlar...Sevgiler.

1:09 PM

 
Blogger seolara said...

Paylaşımlarınız çok başarılı, sitenizi ilgiyle takip ediyorum..
tost makinesi
döner makinesi
çay kazanı
Endüstriyel Mutfak
sanayi tipi mutfak
çay makinesi
remtamutfak.net
Döner Makinası
çay kazanı
çay makinası
tost makinası
ızgara
endüstriyel mutfak
Tek Parça izle
Tek Parça izle
cerciko.com

3:20 AM

 
Blogger seolara said...

Paylaşımlarınız harika ilgiyle takip ediyorum. Başarılar.
http://www.remtamutfak.com

7:12 AM

 
Blogger seolara said...

Harika paylaşımlarınızı ilgi ile takip ediyorum. Başarılarınızın devamını dilerim.

Cafe Malzemeleri
Endüstriyel Mutfak Malzemeleri
Etsiz Çiğ Köfte Tarifi
Patatesli Börek Tarifi
Mercimek Köftesi Tarifi
Biber Dolması Tarifi

6:40 AM

 

Post a Comment

<< Home